onsdag 17. juni 2009

Valget ja


Noen få måneder til stortingsvalg i Norge. Og det kan bli spennende. Overalt tilbys den ene oppskriften på det perfekte samfunn etter den andre. Partier og deres representanter vil gjerne ha deg og din stemme. Det fiskes og loves. Ivrige tilhengere av diverse partier mener selvsagt du bør stemme på det partiet de sympatiserer med. Hvorfor? Er ikke det viktigste hva du selv mener og hvilket parti du er mest enig med? Jeg har aldri og vil aldri si at noen skal stemme på det partiet jeg stemmer på bare fordi jeg stemmer på det. Selvtilliten er sånn rimelig ok, men det betyr ikke dermed at jeg vet hva du vil og mener nødvendigvis. Det eneste jeg vil anbefale er å lese noen partiprogrammer og sette seg litt inn i hva partiene mener. Ikke kjøp valgflesk på billigsalg. Stol på deg selv og dine egne meninger!

Det finnes mange som ikke stemmer ved kommune/fylkestingsvalg og stortingsvalgene. Og det finnes mange forskjellige grunner til det. Men jeg mener det er viktig å stemme, og har stemt ved hvert eneste valg siden jeg ble myndig. Min stemme er viktig selv om den havner i det store intet kanskje. Hvorfor? Skal vi se stort og eksistensiellt på det så kan man si hva i all verden er hensikten i det hele? Hvis man ser på det uendelige universet og jordkloden vi bor på som vi ser på som enorm som egentlig er kjempeliten hvis man ser på hele bildet av universet. Og hva blir da et enkelt menneske i vesle Norge? Men selvsagt, det er ikke det ene eller det andre her, det finnes mellomting og tang. Men jeg velger å tro på demokratiet/parlamentarismen som kanskje eller antagelig kunne fungert bedre. Men vil vi egentlig ha mer korttenkte og spontane avgjørelser der man ikke alltid ser hele konsekvensen av de før det er for sent, kanskje? Jeg sier ikke at demokratiet og parlamentarismen som den fungerer og opererer nå er uten slike feilskjær, for det er mange av de. Men å heve og utvikle burde ikke være bundet av en ytre samfunnsstruktur men kunne fungere innenfor den som allerede finnes. Hvis ikke er det ikke samfunnsstrukturen det er noe galt med, men den virkelige viljen til utvikling i progressiv retning. Det er lett å ta et helt system selv om det er innholdet og de som forvalter som går i feil retning.

Det som er riktig for noen blir uriktig for andre. Så lett får vi politikk. Alt er politikk hevder noen. De er somregel veldig politiske. Gidder ikke bry meg hevder andre. De er ofte ganske late.

Ingen kommentarer: