mandag 9. mars 2009

Morsomme rockestjerner


Det finnes mange bra rockehistorier og sitater, hvor sant det er kan vel diskuteres. Rockestjerner kan være store i kjeften og vil tøffe seg, og noen har også vært påvirket av diverse rusmidler så man kan aldri helt vite om hvor mye som huskes rett. Men det har ingenting å si, en god historie er en god historie og av og til kan sannheten bare ødelegge for god underholdning.
Den siste gode rockestjernehistorien jeg hørte var det Ac/dc gitarist Malcolm Young som fortalte i et intervju. Hendelsen skjedde da de skulle spille inn det legendariske albumet Back in black på en karibisk øy. De kom dit og møtte veldig strenge og skeptiske tollere som bl.a tok fra de gitarer. Når Malcolm så etter en stund fikk spørsmål om de hadde med noe narkotika svarte gitaristen antagelig uten å blunke "Nei, vi har hørt at det er billigere her".
Gallagher brødrene i Oasis er kjent for å slenge med smella i hytt og pine og gitarist Noel fikk en gang spørsmål om han var fornøyd med livet. "Om jeg er fornøyd? Hør her; jeg kjøpte nettop en Rolls royce, er med i verdens største band og skal bygge meg et luksusherskapshus utenfor Manchester. Er jeg fornøyd med det? NEI, JEG VIL HA MER!!!"
Elvis Presley fikk spørsmål om hva han syntes om David Bowies plate "Ziggy stardust" og svaret var "Herregud, hva i all verden har jeg satt i gang?".
Marilyn Manson blir stort sett oppfattet som en sjokkartist uten noe mer å fare med. Men se et intervju eller to med fyren på Youtube og se at karen også er veldig morsom. Han prøvde seg på et stunt som ikke gikk så bra da han spillte i Roma. I anledning besøk i den evige stad kledde han seg liksågodt ut som paven og entret scenen. Da ble han arrestert og kunne tørt kommentere etterpå "De så ikke humoren i det". Bra mann!
Frank Zappa er nok den rockestjernen som har de beste historiene og sitatene, han var både morsom, satirisk og skarp. Her er et par gullkorn : "Det er ikke sikker jorden ender med ild og is, det er et par andre muligheter også - den ene er papirbunker og skjemaer, den andre er nostalgi". Det har gått rykter om at Zappa bærsjet på scenen en gang og at han også spiste bærsjen etterpå. Han benektet dette slik; "Jeg har aldri bærsjet på scenen, heller ikke spist dritt. Det nærmeste jeg har kommet til å spise bærsj noe sted var på Holiday inn buffeten i Fayetteville, North Carolina, i 1973".


Ingen kommentarer: