fredag 30. oktober 2009

Filmer til Halloween


I dag må man nesten se en skrekkfilm eller to synes jeg. Og det går selvsagt an å se The Shining en gang til, den kan ikke sees for ofte, eller Psycho, Nightmare on elm street eller en av de andre klasikkerne. Men om du vil ha noen tips, skal jeg spa opp noen filmer du kanskje ikke har sett og som ihvertfall jeg mener er både spennende og skremmende.

1. The Amytiville horror (2005)
Denne "nyinnspillingen" av "klasikkeren" fra 1979 (basert på boka som jeg likte kjempegodt når jeg var 14 år ihvertfall) er en glemt liten skatt. Familie flytter inn i et stort flott hus de fikk overraskende billig. Om ikke lenge starter demoniske krefter å bølle skikkelig og huset var visst ikke så kjekkt å bo i allikevel. Auch. Det ble sagt en gang i tiden at dette var basert på en sann historie, men det viste seg (kanskje ikke så overraskende) å være fri fantasi. Men filmen er skikkelig guffen og skummel, og hvis du ikke skriker eller blir redd for hus en god stund etter å ha sett filmen må du være laget av noe som vil gjøre at du og avkommet ditt vil leve godt og lenge. Gratulerer!

2.Eden lake (2008)
Tenkt å ta med kjæresten på en romantisk campingtur til en innsjø? Det synes jeg ikke du skulle gjøre. Ikke for å være gledesdreper eller noe, men når man har sett Eden lake vil man ikke finne på noe sånn. I denne filmen er monsterne ikke slimete zombier, men skikkelig ufyselige ungdommer som virkelig går langt i å være dritkjipe, og de er mer virkelige og skremmende enn både Jason og Freddy til sammen. En av de beste skrekkfilmene i fjor kom fra England, her til lands ble den en parantes desverre. Så har du ikke sett den ennå så anbefales den virkelig. En spennende historie, dyktige skuespillere og masse ufyselige greier. Perfekt for halloween. Yup.

3. Piranha (1978)
Har nevnt og anbefalt denne tullete Haisommer kopien før, men en god ting kan ikke nevnes for ofte. Det er ikke allitd skrekkfilmer er skremmende - av og til er de bare latterlige, enten med vilje eller ikke. Piranha er morsom med vilje. Og det fungerer som bare juling. En hel skokk pirayaer blir sluppet ut i vann nær en landsby og det går ikke så godt. Man får ikke se fiskene så mye, men det gjør ikke noe. Dette er veldig underholdene. I toeren fra 1981 (Piranha II-The spawning) har fiskene blitt muterte og fått vinger. Jeg elsket denne når jeg gikk på ungdomskolen og så den et utall ganger og lo mer og mer for hver gang jeg så den. Så hvis du virkelig vil se en ultratåpelig skrekkfilm så se den også.

Det var tre tips. Jeg har tenkt å se disse filmene i løpet av 31 oktober 2009 :

1.Twilight (2008)
Skeptisk til denne må jeg innrømme. Klissete tenåringsvampyrfilm ser jeg for meg, men skal nå se den, kanskje jeg får meg en gledelig overraskelse. En tenåringsjente forelsker seg i en vampyr med alle de komplikasjonene det medfører. Jeg liker jo serien True blood, ser for meg at den har mer for seg... men jo, skal gi Twilight en sjangse. (sett den nå og det var ikke det helt store nei. En film jeg ikke satt igjen med noe som helst fra etterpå. Best første 4o minuttene eller noe, og i små glimt mot slutten av filmen)

2. The bride of Frankenstein (1935)
Regnes som den beste Frankenstein filmen og jeg har faktisk ikke sett den ennå, så det er på tide. Her lager Dr. Frankenstein en make til sitt monster. Ser for meg at det også blir romantikk med komplikasjoner.

3. Don't be afraid of the dark (1973)
Regner med at tittelen er veldig ironisk. Kan du se dem, Sally? De som gjemmer seg i skyggene og vil at du skal være en av de når lysene slukkes? Først ser du dem, så ser du dem ikke, så dør du. Denne filmen fra året etter jeg ble født har skremt livet av flere genrasjoner i USA, her til lands kjenner få til den. Om to år kommer en nyinnspilling, da blir nok filmen mer kjent. Jeg skal se orginalen om ikke så mange timer.

4. Lemora: A Child's Tale of the Supernatural (1973)
Enda mer vampyrer her. En ung jente vender tilbake til landsbyen hun kommer fra når faren ligger på dødsleiet og blir dratt inn i vamyrisme (!?) og en heksekult. Den må jo bare være knallbra!




Ingen kommentarer: