lørdag 24. oktober 2009

New York City Oktober 2009



Torsdag 15 oktober stod jeg opp før det meste andre som lever og kom meg ut på Sola flyplass, klar for NYC. Circa 14 timer senere stod jeg på Newark flyplass og angret på at jeg hadde takket høflig nei til min venn Julie's tilbud om å hente meg. Sist jeg var i New York kom jeg meg til og fra flyplassen på en grei måte, betalte 2 dollar med t-banen. Men det gikk ikke fra Newark. Jeg måtte ta tog, det regnet og var ganske kaldt. Julie bor en stykke utenfor byen og jeg tenkte det ble mye jobb for henne å hente meg, kjøre meg til hostelet og så dra hjem igjen (for jeg så for meg at jeg ville være rimelig trett og utslitt, og det var jeg og). Men vet jo at å kjøre ti mil i USA ikke er så voldsomme greier som her og store avstander er de veldig vant med. Ja ja. Så jeg kom meg til Manhattan og hadde tenkt å bare gå til der jeg skulle bo til fots. Så for meg at det lå ganske langt nede på Manhattan, ikke så langt fra 43nd street og Broadway (Time's square). Feil. Det lå nær 102nd street og Broadway - ikke det samme på langt nær. Så jeg måtte ha meg en taxi. Det var det mange som ville ha. Så nesten ingen som gikk ute i drittværet, de som var ute stod og ropte på taxi, og 80% av taxiene var allerede opptatt. Det så håpløst ut.

Men så kjørte en taxi forbi en liten gruppe folk som stod foran meg og ropte høyere enn meg og stoppet ved meg. Han spurte hvor jeg skulle hen og det virket ikke helt som han visste hvor det var, men han sa hopp inn. Det var en koselig litt eldre mexikaner og han lurte på hvor jeg var fra. Så lurte på om jeg hadde kommet med båt. Jeg spurte om det kom båter fra Norge til USA lenger (da tenker jeg på pasasjerbåter). Han sa at det hadde kommet en dagen før. Ok da. Så snakket han i telefonen en stund og så stoppet han utenfor en sandwich plass og sa han måtte bare inn å hente noe han hadde bestillt, og lurte på om jeg skulle ha noe. Jeg avslo høflig. Så kom han tilbake og kjørte videre, og jeg må ha sett veldig sulten ut for han ville gjerne dele maten sin med meg. Men jeg avslo igjen og sa takk for tilbudet. Jeg var egentlig ikke sulten og ville at han skulle få beholde maten sin selv.

Så kom jeg frem til der jeg skulle bo. Det så sånn rimelig ok ut. Jeg kan ikke tenke meg en plass man kan bo billigere på Manhattan ihvertfall, det kostet rett over 300 kr for et dobbeltrom med fellesbad (det fungerte veldig bra, det var aldri opptatt der, det var kun to rom som delte på det). Til å være en plass å oppbevare tingene mine og sove og dusje fungerte det helt prima.
Det lå også rett ved t-bane stasjonen på 103rd street.

De første dagene ble det veldig mye gåing rundt på Manhattan og kikkke. En dag stod jeg ved en fotgjengerovergang og ventet på grønt. Ikke så langt fra meg så jeg en dame som virket litt kjent. Det var Susan Sarandon, skuespillerinne som har vunnet Oscar for Dead man walking og som spillte Louise i Thelma & Louise.

De tre første dagene regnet det og var ganske kaldt, aller mest på fredagen.

Lørdag var jeg hele dagen i New Jersey på Six flags great adventure parken, men den får en egen blogg. Det får også They might be giants konserten på søndag og Saul Williams konserten på onsdag.

Men på dagen på søndagen var jeg å gikk nede i East Village. Så går jeg forbi et kunstgalleri og kikker inn mens jeg går forbi. Helt inni enden henger et stort kjempefint bilde av en bonde som står med en ljå. Jeg går litt videre og tenker det var et fint bilde, det så jo også ganske norsk ut. Jeg går tilbake for å se mer på bildet og kikker på døren. Der står det Galleri Sand. Da går det opp for meg at det er Vebjørn Sand sitt galleri. Jeg gikk inn og der var broren hans, Aune Sand. Jeg kikket litt på bilder og pratet med Aune som var veldig hyggelig og interessant å prate med.
Anbefaler alle å gå innom hvis de er i New York, det er kjempeflott der. 277 west 4th street finner man de.

De siste tre dagene var det skikkelig væromslag, det ble sol og varmt - mellom 20 og 25 grader hver dag. Mandagen kom Julie og vi dro ut til Brooklyn for å kjøpe Key lime pie som visstnok er verd å kjøre helt ut der for å få seg. Vi kjørte inn i et område som visstnok ikke var så attraktivt, veldig lav leie og tvilsomme aktiviteter ("Her er det mafiaen dumper lik" kunne Julie fortelle meg mens vi kjørte forbi en særdeles avfolket del av Brooklyn). Pai plassen lå nede ved sjøen, der var det utrolig fint, med en stor overgrodd gullfiskdam utenfor. Plassen var en svær hall, det lå skikkelig bortgjemt, vi trengte gode veibeskrivelser for å finne det. Der hadde de all slags paier, vi skulle ha Key lime pie på pinne dekket av sjokolade. Mmmmm. Bortsett fra at det var stengt (kl 2 på dagen...) og det ikke stod noe på døren om når de åpnet igjen. Det så ikke permanent stengt ut. Etter en knapp time måtte vi bare dra. Så ble det kjøretur rundt omkring Park slope/Prospect park området i Brooklyn, fint der, veldig småby amerika aktig.

Tirsdagen ble mer trasking, en tur med Staten Island ferja som faktisk er helt gratis! Den går rett forbi frihetsgudinnen også, så man får se den på rimelig nær avstand. Staten island er en flott plass, mer sydlandsk enn New york på en måte. Skulle ønske jeg hadde tid til å være der lenger og reise litt rundt på øya. Neste gang må jeg ta en hel dag der. På vei tilbake til der jeg bodde gikk jeg ned en gate som var avstengt for filminnspilling. Men det gikk an å gå på ene siden, så jeg gikk der og stod og så på litt. Prøvde å se om det var noen kjente skuespillere der, men kunne ikke se noen. Det var utenfor et sykehus, og det satt en mann inni en bil og snakket i mobiltelefon, han så ikke kjent ut ihvertfall. Men så skulle de ha tagning og der kom Edie Falco, mest kjent som Carmella Soprano (kona til Tony Soprano) i The Sopranos gående i sykepleieruniform. Hun tok en pil og ripet opp hele bilen. Det var den nye serien hun spiller hovedrollen i (Nurse Jackie) de holdt på å spille inn.

Onsdagen gikk med til tur utenfor New York med Julie. Kjempekjekkt. Vi kjørte forbi Bear mountain og opp i høyden. Der var det mange hauker som flydde rundt. Vi så også en drøss ekorn, både de vi har her og de som kalles Chipmunks som ikke finnes her som ser ut som Snipp og Snapp. Vi dro til Storm king art center som er et digert område med skulpturet ute i naturen.
Og så har de laget bølger av gress, utrolig kult. Bra plass, og hendig at det var en liten buss som kjørte rundt for det var umulig å gå over hele området. Masse fine og fascinerende skulpturer.

Så kom torsdagen og jeg var faktisk veldig klar for å reise hjem igjen, selv om jeg hadde hatt en utrolig bra ferie! Og om tre uker reiser meg, Olav og Rune til Tsjekkia så det er ikke så lenge til jeg skal ut på tur igjen! :OD

Ingen kommentarer: