torsdag 31. mai 2007

Bloggen uten musikk, mat eller film



Det er lett å ty til ting som opptar en når en skal skrive en blogg, det er vel det å ville dele med andre ting en liker eller har oppdaget, eller noe ingen andre har tenkt på sånn før kanskje.
En gidder liksom ikke bruke tid på å skrive om noe som ikke opptar en, med mindre det er for å fortelle om noe som er skikkelig dårlig da. Det er lett å skrive om det. Det er lite som er mer engasjerende enn å skrive om noe en ikke liker. Men jeg liker best å skrive om ting jeg liker. Det jeg vil fram til er vel at ingen gidder å bruke tid på å skrive om noe de ikke bryr seg om og heller ikke misliker. Men det skal jeg gjøre nå.

Kunst er noe jeg vet lite om, kan lite om og bryr meg lite om sånn til daglig. For hva er kunst? Alt du vil skal være kunst er kunst. Jepp. Jeg er drittlei folk som blir sinte når de ser et kunstverk, selv om det egentlig er en bra ting, mange av de folkene har sine liv ganske på det jevne vil jeg tro ut fra de som jeg har sett som blir irriterte når spesiellt moderne og abstrakt kunst skal plasseres en plass eller diskuteres, så det får ihvertfall kurven til å gå litt opp i stedet for å være helt vadder hele tiden. Jeg gidder ikke bry meg. MEN jeg liker at det er kunst rundt meg. Men som med arkitektur, interiør og sånne ting så legger jeg veldig sjelden merke til det, men det er kjekkt at det er der allikevel. Jeg vil ikke gå inn i et hus som ikke inneholder noen ting. Farger er fint. Møbler er fint. Tapet, maling og gardiner bryr jeg meg ikke så mye om, men det er ok at noen gjør det og pynter litt for oss som ikke er så opptatt av det. Sånn er det også med kunst for meg. Jeg er glad det finnes kunstnere som av og til klarer å få oppmerksomheten min.

Finnes det absolutt ingen kunstnere jeg liker da og som jeg kan si det er min favorittkunstner? Nei. Og jeg har ikke peiling i det hele tatt. Men det tror jeg er bra. For kunst handler om å oppleve, ikke sant? Vet en for mye og mener for mye om noe blir ofte opplevelsen en opplevelse på sine egne premisser, ikke på kunstens.

Det finnes mye tøff og stilig kunst. Kanskje jeg blir mer interessert en gang. En har heldigvis ikke de samme interessene hele livet. Ihvertfall prøver jeg å forandre meg litt av og til. Det er selvsagt ting en vil ta med seg fra barndommen, fra ungdommen, fra da en var 27, men det kommer nye ting inn og heldigvis.

Jeg har prøvd meg på kunst selv. Billedkunst. Oljemaling var jeg ganske dårlig til. Akvarell var jeg litt bedre til, men det fenget ikke så veldig allikevel. Jeg er en ok fotograf som av og til klarer å ta bra bilder. Annet har jeg ikke prøvd meg på. Utenom musikk da.

Når jeg skulle se på kunst før, mens og etter jeg skrev denne bloggen fant jeg mye bra. Fotografi er nok min favoritt type kunst. Det, og folk som bare finner på ett eller annet og viser det fram offentlig, bare det ikke blir for teatralsk.

Men før jeg slutter skal jeg faktisk bli litt engasjert her og vise en kunstner jeg faktisk syntes var knallbra! Se på bildene hans, har aldri sett noe lignenede. Fantastisk bra og de fikk meg til å tenke at det er faktisk mye en ikke ennå har sett og opplevd, selv om en ofte synes ting gjentar seg. Den filmen som minner om mange andre filmer, det bandet som høres ut akkurat som et annet band en allerede har likt lenge. Men så kommer det ting som bildene til Bas Jan Ader, noe helt nytt. Selv om bildene er gamle er de nye for meg, men mest viktig er at uttrykket i de er nytt for meg og dermed opplever jeg noe nytt og får troen på at det ennå er mye forfriskende og nyskapende der ute og det vil alltid være noen som kan være progressive og nye selv om det blir vanskeligere og vanskeligere. Og det finnes de som allerede har gjort det og står for seg selv og vil alltid gjøre det. Utenfor tid og sted. Og som gjør verden til et sted der du ennå kan finne ting og oppleve noe nytt selv om du er snart 35 og tror du har sett alt og av og til begynner å bli lei av repriser.
http://www.stuartshavemodernart.com/janader.php?
Kos dere!

Ingen kommentarer: