mandag 7. mai 2007

Du vil aldri få høre din favorittlåt


Det er egentlig litt kjipt å tenke på, men mange av dine favorittlåter vil du aldri få høre. De kan ligge gjemt på en b-side av en singel fra 1968, der a-siden ikke ble i nærheten av en hit en gang, eller de kan være et albumspor på en lp som regnes som bandet/artistens dårligste, men denne ene låta er knall. Men siden du har hørt at skiva er så dårlig, kjøper du den ikke.

Det er gitt ut millionvis av plater og singler, det er umulig for et menneske å høre igjennom bare en liten prosentdel av alt som er der ute. Og nå som musikk virkelig er tilgjengelig overalt og det kommer mer og mer, blir det enda verre å få noe som nærmer seg oversikt.

Favoritt julesangen min er "If it doesn't snow on christmas" med Gene Autry. Den er på b-sida til "Rudolph the red-nosed reindeer"singelen og er en utrolig fin låt. Det var helt tilfeldig at jeg fant singelen en gang for 7-8 år siden.

Litt rundt samme tiden fant jeg en cd på en bruktsjappe som het Hits of the 60s. Den hadde et grusomt, typisk billig cd cover og var en rar samling av reggae, garasje og pop hits fra 60 tallet.
Men det var en låt på som gjorde jeg kjøpte den (den kostet 40 kroner ny) og det var The Smokes fantastiske "My friend Jack". Men på skiva var også en utrolig bra låt av Johnny Leyton som heter "Lonley city", høres ut som Gene Pitney på sitt aller beste og mest dramatiske. Denne hadde jeg kanskje aldri fått hørt om jeg ikke kjøpte akkurat den cd'en.

Så sånn spiller tilfeldigheter inn. Derfor er det kjekkt å sjekke ut obskure plater, det kan ligge en juvel gjemt der om plata ser aldri så døll ut eller om den har et fantastisk cover.

Ikke gi opp, en dag finner du kanskje favorittlåten din allikevel!

Ingen kommentarer: