søndag 27. mai 2007

Pizza


På nittitallet pleide jeg å svare pizza når noen spurte om hva som er favorittmaten min, selv om det ofte er barn som svarer med junkfood når noen spør om det. Men jeg er jo en forvokst guttunge på mange måter så det får heller bare være.

Nå spiser jeg ikke så mye pizza som jeg gjorde da jeg sa det var favorittmaten min, men når jeg gjør blir det somregel å piffe opp en frysepizza, slenge på noe mer spennende fyll enn de somregel har. Eller aller helst lager jeg en selv.

Å kleise sammen en porsjonspizza selv går kjempefort. Det er bare å slumpe sammen en deig (mel, litt sukker, salt, olivenolje, bittelitt gjær, vann - klæsj så har du en deig... så er det bare å hive på fyll som det passer).

Jeg foretrekker minst mulig på pizzaen min. Og hjemmelaget pizzasaus er et must. Lager du en god saus behøver du egentlig ikke så mye mer. Litt mozerrella må til, men det er også alt. Og noen ferske blader basilikum til slutt når den kommer ut av ovnen.

Men først sausen. Du legger noen tomater i en gryte med vann som er opp mot kokepunktet, men som ikke koker. De trenger bare ligge noen få sekunder før du kan ta de opp og skrelle de lett. Så knuser du de sammen med litt hvitløk, nykvernet pepper, fersk basilikum og litt salt. Smaker fantastisk friskt.

Så er det opp til deg om du er minimalist som meg eller liker å slenge halve kjøleskapets innhold oppå.

Da jeg var i New Jersey i 2003 hadde en italiensk kompis av meg der en onkel som hadde en pizzeria som het Tony's pizza. Det var utrolig morsomt, snakk om å bekrefte stereotypene. He he.

Den beste pizzaen jeg noensinne har spist fikk jeg på en pub i Molde som bare het Puben. Kan være den har blitt enda bedre i fantasien min etter den januarkvelden i 1993, men den var fantastisk bra! Den var særegen og utrolig rik og spennende på smak. Sånn er det med pizza, du vet aldri hvor du finner de beste. Det kan være på den vesle pizzariaen rett ved siden av deg for eksempel. Den dårligste pizzaen jeg noensinne har spist var i Wien i 2001. Fikk menyen oversatt og trodde jeg fikk kapers på, men det viste seg å være erter (tze green small ones som han østerikeren sa...), MYE erter. Og svære artisjokker, mange av de og. Pizzaen var så overlesset at bunnen ga etter hvis du prøvde å ta pizzastykket i hånda. De hadde tatt alt de hadde av grønnsaker og kleiset på en pizza. Svært dårlig ide'!

Det finnes selvsagt side opp og side ned med pizza på nettet, jeg fant denne - http://pizzatherapy.com/ - som jeg syntes var ganske så artig. De vil jo du skal kjøpe e-oppskriftsbok av de da, men endel gratisk tips på sida og. God apetitt!

Ingen kommentarer: