onsdag 23. mai 2007

Ikke lei meg!


Skal du leie dvd i kveld eller kanskje i dag hvis du jobber turnus og mye kveld som meg og ikke har noe slags orden på livet ditt. Uansett, har du tenkt å stikke innom videosjappa (for ingen sier vel dvdsjappa?) og låne en film, så skal jeg gi deg noen tips på hva du skal se etter for å luke bort filmer som ikke er verd å bruke tid på.

Se etter disse tegnene;

1) Det står "På toppen av videolisten i USA" på coveret. Det betyr; "denne filmen ble gitt ut rett på dvd og mange nysgjerrige amerikanere leide den første uka". Og det betyr igjen at filmen er så dårlig at ingen folk med et lite snev av god smak vil finne på å nærme seg makkverket. Stå over!

2) Sandra Bullock spiller i filmen. Aaarghh, sett den tilbake i hylla, fort! Tror ikke noen så deg... puh! Ok, hederlige unntak som Speed finnes jo, og litt Crash og, der spiller hun jo den sure megga hun sikkert er i virkeligheten og, så... Men for en møkkaCV denne kjerringa har! Ai ai ai. Hun er ingen stor skuespiller, og kan heller ikke bruke et ganske middels utseende og en kropp som ingen legger merke til i hverken positiv eller negativ retning. Selv om hun er forglemmelig er hun utrolig irriterende!

3) Det står "Fra klipperen av Titanic" eller noe lignende døvt på coveret. Ja vel. Og hva i all verden skal det fortelle oss? Av erfaring skal det fortelle oss; ikke kast bort 40 kroner og to timer av livet ditt du aldri vil få igjen på denne ikke-saken.

4) Quentin Tarantino er involvert. Jepp, kanskje et kontroversiellt punkt det her, men pyttsann. Jeg lar subjektiviteten min kverke all motstand og kjører på. Quentin hadde sine 15 minutter på 90 tallet og har aldri kommet videre. Pulp fiction var kanonbra, Jackie Brown var cool (og min favoritt av filmene hans - Samuel L. Jackson er så kul i denne at jeg ikke kan komme på noe kulere) og From dusk till dawn var fantastisk artig! Men alle disse har du selvsagt allerede sett til døde. Hans to opphypa gjesp Kill Bill vol. 1 0g 2 er det bare å glemme, selv om gode gamle David Carradine redder toeren. Hva er så fascinerende med to filmer som stjeler fra alskens kung fu filmer og er en slags remake av ting Tarantino har sett på video og er fan av?

Og nei, jeg gleder meg ikke til Deathproof som idiotisk nok er en exploitation wannabe laget for manfoldige millioner dollar. Hele pointet med expolitation genren på 1960 og 70 tallet var å pøse på med spekulativ vold og sex for å kompansere FOR ET MINIMALT BUDSJETT. Altså er ideen om å lage en høybudsjetts exploitation film helt totalt idiotisk og meningsløs.

Et lite unntak igjen er Sin city som Tarantino hadde en finger med i, men den har dere og sett flere ganger allerede håper jeg.

5) På kategori bakpå står det "Romantisk komedie". Eller kjedelig og umorsom film om du vil. Irriterende lett underholdning som liksom aldri kommer skikkelig i gang. Skal vi kysse eller være ufarlig morsomme, liksom. Ærsj!

6) Noen har tatt affære og skrevet "drittfilm" på coveret med kulepenn. Dette slår faktisk aldri feil. Såpass engasjerte personer har alltid rett. Ihvertfall har det stemt hver gang jeg har leid en film noen har skrevet en hjemmelaget advarsel på. Men alltid har jeg oppdaget det ETTER jeg kom hjem med filmen. Sukk...

7) Filmen har kjente skuespillere, men du har aldri hørt om den. Hvis du er middels interessert i film eller mer, og ser en film med mange kjente skuespillere i, men ikke har hørt om filmen, så er det en grunn til det. Tilbake i hylla igjen, sånn ja. Fortsett å lete.

8) Kategorien er skrekk og det er bildet av monsteret på coveret. Gode skrekkfilmer har aldri monsteret på coveret (ja jeg vet det finnes unntak her og, men de er få). Gode skrekkfilmer viser ofte ikke monsteret i filmen en gang, og hvis de gjør er på en genial og skremmende måte. Og det er ikke å avsløre hele greia med å ha det som skal være det skumleste i filmen på coveret. Det betyr også at filmen ellers ikke har så veldig mye mer å fare med. Ekstra varsom skal du være hvis monsteret ser mer latterlig enn skremmende ut og latex masken på den underbetalte "skuespilleren" (her snakker vi somregel lavbudsjetts) ikke er av det overbevisende slaget.

Ellers bruk sunn fornuft og bruk som meg bitre erfaringer fra tidligere bomlei for å ikke gjøre samme feilen igjen.

Ingen kommentarer: