fredag 23. mai 2008

Dr. Jones er tilbake!


Etter 19 (!) års ventetid kom endelig Indiana Jones 4. Fra jeg fikk høre om filmen for et par, tre år siden og fram til nå har jeg gledet meg som et lite barn som venter på at verdens største kombinerte snop og leketøysbutikk skal åpne. Derfor var det en selvfølge å troppe opp på premieren i går og kjøpe med godt med popcorn, for Indiana Jones er virkelig popcorn filmene uten like. Og det er faktisk den første Indiana Jones filmen jeg ser på kino. Forventningene var unaturlig høye og en liten skuffelse var helt uungåelig. Men nå som filmen har fått sunket inn litt så var det en veldig bra oppgfølger nr. 3. Få filmserier om noen kan vel skilte med fire filmer der alle er bra? Ennå er toeren min personlige favoritt, den er så full av action og morsom hele tiden så du glemmer alt annet og sitter igjen med en like full skål popcorn når den er ferdig.

Men så var det Indiana Jones og krystallhodeskallenes rike sin tur. Den begynner med kjekke replikker og ikke mange minuttene ut i filmen hopper og svinger 66 år gamle Harrison Ford seg mens kuler og krutt flagrer om ørene hans. Og filmen leverer! Noe småpirk er det, og det irriterte meg litt i går. Men nå husker jeg bare alt det kjekke og underholdene som filmen hadde og har glemt småtingene. Filmen kunne godt vært fra 80 tallet, Spielberg og Lucas holder seg til kjente triks. Men det er mange scener her som vil bli like klassiske som løpe fra kjempesteinen fra eneren, levende mat buffeten fra toeren osv... Her er noen fascinernede kjempemaur og masse annet moro og ekkelt. Actionscenene er av kile-i-magen og le typen. Jepp just what the doctor ordered!

Ingen kommentarer: