tirsdag 6. mai 2008

Steely Dan - Do It Again

Steely Dan er et av de bandene det ikke var noe hippt å like i det hele tatt en stund. Så ble de samplet av hip hop artister og fikk en velfortjent oppsving når softrock bølgen skvulpet såvidt innom musikkverdnen igjen for noen få år siden.

Jeg digger bandet og skammer meg ikke over det. Jo det kan høres litt glatt og muzak aktig ut til tider, men hva så? For det meste treffer de spikeren på hodet med fengende og ekstremt bra skrevet låter og tekster. Deres første plate "Can't buy a thrill" er min favoritt, og denne låta er fra den. Men de fleste av skivene deres er knallbra, også "Katy Lied" fra 1975 som de var så misfornøyde med at de skrev en beklagelse på coveret av plata(!). Låta "Dr Wu" fra denne plata min personlige Steely Dan favoritt.

Her er de live fra 1972 (året jeg ble født!) med vokalist David Palmer som desverre ga seg etter den første plata.

Ingen kommentarer: