onsdag 23. januar 2008

Dødsalvorlig


I vår norske og vestlige kultur snakker vi minst mulig om døden. Det er et stort tabu ennå, selv om vi mennesker lever våre liv og alle vet hvordan det ender. Skal ikke bli for filosofisk og snakke mye om døden nå selv om det frister. Det var egentlig ikke poenget denne gangen. Men jeg gjør det gjerne. For meg er døden et stort mysterium som egentlig virker litt spennende. Men jeg håper jeg lever til jeg er minst hundre år og da skal jeg være av typen som har kjempegod helse helt til det siste og gjerne dø på sykkeltur som 102 åring.

Men det som var meningen med denne bloggen var å vise at døden også kan være morsom. Her er noen morsomme tekster på gravsteiner. Ekte greier det her. Har veldig sansen for sånn.

Here lies John Yeast,
Pardon me for not rising. --Cemetary in Ruidoso, N.M.

Here lies the body of Jonathan Blake,
Stepped on the gas instead of the brake. --Gravestone near Uniontown, Pa

Here lies Suzannah Ensign
Lord she is thin --Cemetery at Cooperstown N.Y
(The stonemason did not leave enough room for the "e" in "thine".)

Solomon Peas
Peas is not here,
Only the pod.
Peas shelled out,
Went home to God. --Epitaph in a cemetery near Wetumpka, Ala.

Here lies Lester Moore,
Four slugs from a forty-four.
No Les,
No Moore. --Boothill Cemetery, Tombstone Ariz.

In loving memory of Ellen Shannon, aged 25,
Who was accidentally burned March 21, 1870,
By the explosion of a lamp filled with R.E. Danforth's
Non-explosive burning fluid. --Epitaph in cemetery at Girard, Pa.

Reader --if cash thou art in want of any,
Dig four feet deep and find a Penny. --Epitaph of John Penny, Wimborne, England.

Here lies an atheist,
All dressed up and,
No place to go. --Gravestone in Thurmont, Md.

I Told You I Was Sick
Cemetary in Key West, Fla. (min personlige favoritt)

Her noen uten stedsnavn og navn;

You're standing on my head!

He was a simple man who died of complications.

2 kommentarer:

Svenn sa...

Hva med "Don't you dare! Don't steal my flowers". Ellers så går jeg for denne til neste jul:
http://www.flickr.com/photos/pastelginger/2119963291/

Steinar sa...

He he! Jeg kunne tenkt meg noe som; "I kveld kommer jeg og tar deg!" eller "Inni er vi alle lik"