torsdag 3. januar 2008

Natten er ikke truende og skummel

Om dagen kan en se alt tror man. Hvorfor er natten svart? Noen farger forbinder man med negative ting. Svart er ikke en farge, men noe en forbinder med noe negativt ofte. Noen mennesker er svarte. Og de kan bli uglesett pga hudfargen sin alene. En gang bodde menneskene i huler. Det finnes ennå folk som bor primitivt. Men de klarer seg ofte. De trenger ikke utvikle nye, ødeleggende våpen for å drepe hverandre. Utvikling var en positivt ord en gang som kunne ha synonym som framgang og progressjon. Det å klare seg og å ha det bra er det som teller. Noen går ut og handler ting når de blir lei seg for å bli lykkeligere. Noen som er glad i meg, en god sofa, nok mat å spise er egentlig alt jeg trenger. Men jeg liker at noen utvikler nye ting som kan være bra og nyttige. Og jeg liker at verden er en spennende plass å være. Jeg synes det er dumt at en skal ha dårlig samvittighet fordi en har det bra. Da er det bedre å jobbe for at flere skal få det bedre.

Makt er en farlig ting. Jeg vil ikke bestemme over andre enn meg selv.

En natt drømte jeg at jeg bodde i et svært rom med mange dører. Når jeg gikk ut av en grønn dør kom jeg ut på en grønn eng, når jeg gikk ut av en blå dør kom jeg til sjøen. En av dørene var svart. Den hadde jeg ikke våget meg å åpne. En dør var hvit. Den var låst. Gjennom den røde døren kom folk på besøk. Jeg bodde lenge i dette rommet. Jeg ble gammel der. Når jeg ble så gammel at jeg ble syk kom det en person på besøk. Han hadde en kappe på seg og en kunne ikke se ansiktet til vedkommende, for det var ikke noe ansikt. Av denne personen fikk jeg nøkkel til den hvite døren. Når personen hadde gått tok jeg nøkkelen i lommen. Så satt jeg noen dager og tenkte. Så ble jeg enda sykere. Til slutt klarte jeg nesten ikke å gå. Så jeg karret meg bort til den hvite døren med de siste kreftene jeg hadde igjen. Den var rett ved siden av den svarte døren. Jeg kjente i lommen. Nøkkelen var ennå varm. Jeg tok den i hånda og gikk inn den svarte døren.

Natten er ikke truende og skummel, men en annen side av dagen. Av og til er det det en ikke ser og det en frykter en skal gå imot.

1 kommentar:

Olav :) sa...

Veldig bra. Inspirerende!