søndag 13. januar 2008

Åttitallets skrekkfilmer Del 1



Hvilket tiår hadde de beste skrekkfilmene?

På 1920 tallet kom skrekkfilmen for alvor, selv om det ble laget skrekkfilm før det og. Jeg kan tenke meg det var litt av en opplevelse å se filmer som Faust og Nosferatu akkopmaniert av live piano som stumfilm den gangen.

På 1930-tallet kom bl.a Frankenstein filmene, King kong og den fantastiske Freaks. På 1940 og 50 tallet kom det mer monsterfilmer, og på 50 tallet spesiellt kom uhyggen ofte fra verdensrommet.

60 årene startet med en av de mest innflytelsesrike og beste skrekkfilmer noensinne; Psycho av Alfred Hitchcock. Hitchcock lagde og en annen av 60 tallets mest innflytelsesrike skrekkfilmer med Birds i 1963. Og i 1968 kom den skrekkfilmen som virkelig forandret generen radikalt; Night of the living dead. Denne utløste et skred av billige, grafiske/blodige/voldelige skrekkfilmer som gikk lenger og lenger for å skremme folk. De døde gikk, spiste hjerner og det hele hadde en politisk kommentar som undertone, noe som også ble videreført i andre skrekkfilmer.

1970 årene var et utrolig bra tiår for skrekkfilmer. Noen av tidenes aller beste og mest oppsiktsvekkenede skrekkfilmer er fra det tiåret; Motorsagmassakeren, The Exorcist, Alien, Jaws, The hills have eyes, Suspiria, Halloween, The wicker man, Dawn of the dead og lista bare fortsetter! Så 1970 har nok suverent de fleste klassikerene og flest av de filmene som ble en viktig inspirasjonskilde til 80 talls skrekkfilmene og til de skrekkfilmene som lages i dag.

Men for meg vil 80 tallet ha en helt spesiell plass filmmessig. Det gjelder også skrekkfilmer. Dette var tiåret når skrekk og gru virkelig ble spydd ut igjen. Det at folk nå kunne se filmer hjemme på video gjorde at markedet virkelig eksploderte og det ble igjen laget alt fra store dyre skrekkfilmer til virkelig nullbudsjettsfilmer og videohyllene ble overfyllt av skrekk og gru. Vel, ikke så mye her til lands. Her ble mye sensurert og forbudt. Det ble klippet grovt og flittig, og folk måtte ofte ty til piratkopier eller kjøpe filmer fra utlandet, noe som ikke var så lett som det er nå med nettbutikker fra hele verden bare få tastetrykk borte.

1980 var året da en annen virkelig genredefinerende film kom ut; Fredag den 13. Den var først bare en ide der filmskaperne kun hadde en tittel og lagde en annonse for en film de ikke hadde verken manus eller noe annet håndfast til. På bakgrunn av annonsen som ble satt inn i filmblader fikk de midler til å lage filmen. Den ble en av filmhistoriens største suksesser, og har pr i dag spillt inn mange titalls millioner dollar bare i USA. Ikke verst for en film som kostet 700 000 dollar å lage. Filmen var den første virkelig store såkallte slasher filmen, selv om det også før det var laget filmer om gal morder som går berserk og dreper tenåringer. Etter Fredag den 13 tok det virkelig helt av. Den ene kopien etter den andre dukket opp. Tenåringer ble slaktet ned, og manus var ikke så farlig. Det var The burning, My bloody valentine, The prowler, Maniac, - denne listen er virkelig endeløs. En egen blogg om Fredag den 13 filmene kommer en gang om ikke så veldig lenge forresten.

Det kom også flere "seriøse" og "gode" skrekkfilmer med mer kunstnerisk intergritet og kvalitet på åttitallet som The Shining (1980), The thing (1982), Aliens (1986), men i denne bloggen skal vi nå endelig ta for oss de litt mer ville, vågale, merkelige, nyskapende og underholdene dårlige filmene som kom på 80 tallet. Jepp, etter tidenes lengste innledning har jeg nå kommet til poenget. Jeg skal ta for meg en skrekkfilm for hvert år på 80 tallet. Det er ikke nødvendigvis min favoritt fra det året, og det kan være en tekninsk og kunstnerisk bra film. Men for det meste skal jeg pirke ned i søppelet. Rimelig underholdene søppel vel og merke (eh... for det meste...)!

Inferno (1980)
Nei, ikke katastrofefilmen der den skyskraperen tar fyr. Dette er den italienske skrekkmesteren Dario Argentos undervurderte mesterverk. Her er det en amerikansk student i Roma og spesiellt hans søster i New york som får gjennomgå. Hva gjør du når du finner ut at leiligheten din egentlig er en del av en svær heksebolig? Vel, du dykker først ned i en underjordisk kjeller full av vann og så dør du. En utrolig stilfull og stemningsfull skrekkfilm som Argento var kjent for på søtti og tidlig åttitallet. Stemningsfull musikk av Keith Emerson (jeg har soundtracket på vinyl!).

My bloody valentine (1981)
Allerede i 1981 begynnte kopiene av Fredag den 13 (1980) å komme i hopetall. My bloody valentine var historien om en eksplosjon i en gruve 20 år før filmens historie (det er alltid 20 eller 10 år tidligrer eller noe sånn). Og den eneste overlevende var tydelig ikke så veldig begeistret for at noen ville feire valentines dagen med dans og moro etter at ulykken i gruven fant sted 20 år tidligere fordi noen var slepphendte med sikkerheten. Disse noen, to stakkars karer er de som først får unngjelde i denne ikke akkurart Oscar kandidaten. Galningen med hakka (ja han hakker ut hjertet på ofrene) tar godt for seg av gruvebyens befolkning og tar hjertet han hakker ut av folk og legger det i en fin boks og sender det til enda et offer. På den måten klarer han kunststykket å få minst to offer ut av et mord. Hurra!

The slumber party massacre (1982)
Huff av meg! Dette er virkelig bånn i bøtta. Også en Fredag den 13 kopi. Jenter har sove over fest og der kommer det jammen meg en ubuden gjest som har med verktøyskrinet. Drill er bl.a et av verktøyene som blir brukt. Jeg gjespet meg igjennom denne som er en av de dårligste filmene jeg har sett. Så hvorfor ta den med her? Bare for å vise at en film faktisk kan ta fra deg dyrebare 90 minutter (og mer) av livet ditt som du ikke får tilbake. Det verste er at denne fikk et utall oppfølgere. Jeg tør ikke tenke på hvordan de er...

The Evil dead (1983)
Dette er Spiderman regissør Sam Raimis debutfilm, og for en debut! Foruten Fredag den 13 er dette åttitallets mest inflytelsesrike film. Her er det så blodig og ondt at det blir komisk og jeg tror ikke komikken er helt ufrivillig heller. Det kastes bøtter av blod og en kan se at det kastes fra bøtter ja. Trerøtter voldtar og folk blir så besatte at Linda Blair fremstår som en avbalansert søndagskolejente i Exorcisten. Ungdommer drar på hyttetur. De finner en veldig ond bok. De åpner boken. Helvete bryter bokstavlig talt ut! Hadde jeg vært i den hytta hadde nok ikke demonene klart å ta kål på meg, jeg hadde ledd meg ihjel lenge før det...

C.H.U.D (1984)
Dette er den første skrekkfilmen jeg kan huske at jeg fikk leie på den lokale videoutleieren som gjerne lånte ut skrekkfilmer til barn. Den var ikke så veldig skummel. Den handlet om noen vesner som bodde i kloakken i New york og som var veldig glad i menneskekjøtt. En politimann, en journalist, hans kjæreste og en uteligger som vet mistenkelig mye om disse vesnene tar seg ned i kloakken for å ordne opp. Forferdelig dårlig film som har fått et slags kultstempel og et punkeband fra Stavanger oppkallt etter seg. Har og fått en visstnok ubegripelig dårlig oppfølger; C.H.U.D II - Bud the chud. DET er skummelt!

Malstrøm (1985)
En miniserie som gikk som påskekrim på NRK det året. Forferdelig dårlig kan jeg tenke meg nå, men den funket som bare juling da. En engelsk kvinne arver en millionær, men forstår ikke hvorfor. Men pengene lokker henne til Norge. Det hun ikke hadde forventet var at hun ville måtte slite med lokalbefolkningen, spesiellt en særdeles forstyrret og ekkel dame som liker dokker og å gjemme seg bak dører. Veldig skummelt for en 12 åring skal jeg si deg!

Andre del av denne bloggen kommer når du minst venter det!

1 kommentar:

Lol2k93 sa...

Takk for en god bloggartikkel ;)