fredag 14. mars 2008

Brno 11-14.03


Der er jeg på plass i Brno, har vært her noen dager men det kjennes som jeg kom i går. Og det selv om jeg legger meg sent og står opp tidlig. I dag stod jeg opp 06.40 for å lage frokost til Jan-Arne som har bursdag i dag!

Vel får begynne med turen ned. Min skamgode kompis Olav var så snill å lot meg sitte på med han til jobb, det var til stor hjelp, så mye mer lettvint enn å ta tog og buss, noe som også somregel betyr å stå opp midt på natta (flyet gikk 09.35). Vel, flyturen ned var preget av lett turbulens både når vi tok av og landet. Jeg liker turbulens, det er spennende og da kiler det i magen.

Når jeg kom til Praha flyplass ville ikke mobiltelefonen virke. Som det moderne mennesket jeg er ble jeg helt hjelpesløs. Etter mye om og men og om igjen klarte jeg å fikse det ved å finne en pc med internett. Så skulle jeg finne bussbillett. Ikke lett når billettkontoret hadde flyttet IGJEN. Og for å virkelig forvirre har selskapet tre billettkontorer på flyplassen og det er bare i det ene man kan kjøpe bussbilletter. Etter å ha gått til de to andre først (selvfølgelig) fant jeg til slutt det rette, med god hjelp av en smilende og serviceinnstillt dame som kunne engelsk (en sjeldenhet å kombinere alle de egenskapene i dette landet). Vel det var to timer på flyplassen. Så kom jeg meg endelig mot Brno og var der noen timer senere enn beregnet rundt halv seks. Ingen stod og ventet på meg når jeg kom, men når jeg ringte så var Jan-Arne på vei. Men du sa du var her om 20 minutter - Ja det er 25 minutter siden...

Fikk så utrolig god biffmiddag når jeg kom hjem til Jan-Arne, knallgod mat, og med førsteklasses indrefilet til rundt 40 kroner kiloen er man ikke i Norge lenger...

Dagen etterpå, onsdag, var jeg på skolen til Jan-Arne og trente i treningsrommet der. Glimrende sted for alle som er inni treningsutstyr fra kommunisttiden, tjukkaser (madrasser) som har en sjelden brunfarge som nok er en blanding av flere tiår med svette kropper og tæring. Men fikk trent da, og det føltes veldig bra! Så dro vi for å finne en steinbutikk vi ikke fant og for å sjekke ut en Lidl butikk. Attraksjonen ved sistnevnte er at det sitter en transvestitt i kassen i drag. Han er visst så overbevisende at du merke ikke at han ikke er en ekte dame før han sier noe. Men han var ikke der (eller var han den elegante damen i kasse 3?), men vi fikk handlet litt da. Og Lidl her er ganske mye kulere enn Lidl i Norge, ikke fullt så trashy her... eller tysk (no offence).

I går var en typisk ned i byen og kikke, spise og handle litt klær dag. Først jogget meg og Cara (Jan-Arne sin hund) noen kilometer. Vi begynte på en slette og i en skog, og endte opp nesten nede i sentrum. Folk gikk med vinterjakker og hutret, og der kom jeg i shorts og t sjorte. Det ble noe kleskjøp på salg og, 70% salg er ganske ok.

Jepp og i dag reiser vi til Cesky Krumlov. Jeg bestillte rom der uten å sjekke hvordan og hvor lang tid det tok å komme dit. Det er ikke en lett plass å reise kollektivt til, så togturen i natt tar rundt ni timer, men vi kan sove endel da. Det er en flott plass, en gammel godt bevart liten by.
Vel, jeg hadde ikke hørt om den om ikke de to groteske skrekkfilmene Hostel I og II var spillt inn der. Av og til finner man fine reisemål av å være filmnerd. Men kanskje ikke for alle å reise til en plass som er kjent for å være innspillingsted for to filmer som handler om mennesker som tar inn på hostel i byen og blir dopet og sendt til et nedlagt fabrikkbygg der turister betaler for å torturere og drepe de. Forferdelige filmer, men fin by...

Ingen kommentarer: