søndag 9. mars 2008

Pizzajenten


En gang kjente jeg en jente som jobbet på en pizzaresturant. Dette var en av de store kjedene. Selv om hun jobbet der i full stilling fikk hun aldri vite hva som var i deigen eller pizzasausen. Hun spurte og prøvde å finne det ut, men hun fikk beskjed om at oppskriften var hemmelig og at svært visste hva de inneholdt.

En dag kom hun over et skriv som det ikke var meningen noen skulle se. Det var en handleliste til ingrediensene til den utrolig gode pizzasausen som var på pizzaene til denne resturantkjeden. Skrivet hadde falt ut av en safe ved et uhell og ble liggende på gulvet. Hun fortet seg å stappe det i buksa bak beltet og gikk inn i resturanten og jobbet videre.

Uken etter ble skrivet etterlyst og det ble utlovet en dusør på ti tusen kroner til de som kunne komme med opplysninger om hvor det var. Og de som hadde tatt det skulle få beholde jobben hvis de leverte skrivet tilbake. De kunne til og med legge det inn på kontoret når ingen så det i en blå konvolutt.

Men skrivet kom aldri på plass. En gutt som pleide å ta imot bestillinger rett før stengetid på pizza som aldri ble hentet ble også mistenkt for å ha stjålet skrivet og fikk sparken.

Jenta som fant skrivet inviterte ofte venner over på pizza, jeg var på fest hos henne et par, tre ganger. Og pizzaen var kjempegod, minst like god som på pizzaresturanten, om ikke bedre. Hun fortalte meg denne historien fordi hun ikke orket gå og holde på hemmeligheten alene. Og meg stolte hun på. Som takk for at jeg gadd å høre på fikk jeg oppskriften på pizzasausen og har laget den flere ganger selv.

Hun sluttet å jobbe med pizza for fjorten år siden og når hun sluttet gråt sjefen hennes. Hun var den beste pizzaselgeren de hadde. Hver gang noen ringte for å bestille pizza anbefalte hun rømmedressing, ekstra hvitløk, ekstra ost, ekstra grønnsaker eller et fyll hun kunne tenke seg de likte og andre ting som kunne gjøre pizzaen dyrere.

Nå jobber hun etter det jeg har hørt på ligningskontoret. Men hun lager visstnok ennå den kjempegode pizzaen sin og inviterer venner over nesten hver helg.

2 kommentarer:

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Olav :) sa...

Så det er der den kommer fra altså... hihihi