onsdag 13. februar 2008

Dexter


Tv serier har virkelig fått en oppsving på 2000 tallet. Når jeg var på ferie i California i 2005 og innom Universal studios i Hollywood var de fleste innspillingshallene der brukt til tv serier og ikke filmer. Tv serier er billigere å produsere og man kan gå dypere inn i personer og handling enn i en film. Den siste serien jeg har vært skikkelig hektet på er Dexter. Den er basert på bøkene av Jeff Lindsay og har kommet i to sesonger til nå (i 2006 og 2007 - begge sesongene er basert på boka Darkly dreaming Dexter). Bøkene og serien handler om Dexter Morgan som er kriminalteknisk blodekspert for Miami politiet. Samtidig og i skjul driver han sin egen dommer og bøddel virksomhet og finner seriemordere som har unsluppet loven og tar livet av de. En seriemorder som dreper seriemordere altså. Samtidig deler han leilighet med søsteren som også jobber i Miami politiet. Masse dilemmaer oppstår i serien, det er både interessant og utrolig spennende.

Dexter Morgan spilles av Michael C Hall kjent fra Six feet under, en annen kjempebra amerikansk serie (ihvertfall første og andre sesong).

Det er 12 episoder i hver sesong, og ofte er det greit å ha flere episoder (gjerne alle) tilgjengelig, for det er lett å bli hektet og se fire, fem, seks episoder i slengen.

I 2008 kommer sesong 3. Jeg gleder meg veldig!

1 kommentar:

Maria ^^, sa...

Hei :D
Er helt enig!
digg serie som man bliir helt avhengig av! gler meg til sesong 3! synd norsk tv kun sender serien midt på natta til mandag.. :(