tirsdag 12. februar 2008

Normal og lykkelig?


Ordet normal er kanskje det mest subjektive ordet som finnes. Lykkelig er også et utrolig subjektivt ord. Hvert menneske har sitt syn på hva som er normalt og hvordan man skal bli et lykkelig menneske. Men så har vi de som er usikre på seg selv og tror at ting må være på en måte som andre har bestemt for at de skal være normale og lykkelige. Og så har vi de som vet at folk er usikre på disse områdene og vet å utnytte det.

Det finnes ingen mal for hva som er normalt for alle. Folk er rett og slett altfor forskjellige. Men det lages et inntrykk av det finnes en gjennomsnitts mal for det å være normal og en for å være lykkelig. Selv om noen synes det er helt normalt å stå opp klokka seks og stikke ned på treningsstudioet og ta en time med hardtrening, noe jeg vil anse som svært sykelig og langt langt fra normalt. Og noen blir lykkelige av å ta seg en tur i klesbutikken og handle masse. Det er for meg en kjedelig nødvendighet jeg aldeles ikke tenker på som lykke.

Når jeg jobbet på psykiatrisk post på et sykehus ble det meste sykeliggjort av noen som jobbet der. Ting som egentlig var helt naturlige og "normale" ble sett sammen med diagnoser osv. Jeg reagerte ofte på dette og stilte spørsmål rundt det, men jeg var da ikke fagperson så vet ikke hvor mye de hørte på meg. Hvis en person er lei seg og frustrert kan vedkommende bli skikkelig forbanna, særlig hvis man er innelåst på et sykehus og føler at ingen hører på en. Det opplevde jeg mange ganger når jeg jobbet der. Jeg forstod at folk ble forbannet. Det hadde vært unormalt hvis ikke.

Det finnes selvsagt ytterligheter hvis noen absolutt skal peke på ting som er unormalt og mene at det er jo noe alle kan være enige i er unormalt. Men hvis man følger lovverk og ikke skader andre mennesker så skal man ikke være så forbaska engstelig for å være unmormal eller strebe etter en utopisk lykke som ikke vil oppnås, men i stedet vil forsøket på å bli lykkelig ende med stor skuffelse og en knekk for selvtilliten.

Hvis alle var normale ville ingen være lykkelige. Hvis alle var lykkelige ville ingen være normale.
Tenk litt på det og hvis du vil helgradere; vær deg selv!

Ingen kommentarer: