mandag 18. februar 2008


Har du sett sånne tv programmer med folk som reiser rundt til forskjellige fornøyelsesparker og tar de forskjellige berg og dalbanene om og om igjen? Jeg kunne godt ha vært med i ett sånn program, jeg digger berg og dalbaner og har allitd gjort det.

Når jeg var mindre, si sju åtte år var jeg ofte overmodig og satte meg oppi all slags ting når jeg var i disse parkene. En gang på Liseberg i Gøteborg satte jeg meg helt fremst i den største berg og dalbanen der og lurte på hvorfor ingen andre satt så langt framme. Jeg var så liten at jeg ble slengt fram og tilbake i setet jeg satt i (beregnet på to litt større personer). Etter første bakken ble jeg livredd og tårene kom. Men heldigvis klarte jeg å skjule det siden turen tok en liten stund og det ble bedre etter hvert.

Denne turen gjorde ikke at jeg ble redd og ikke turte ta berg og dalbaner mer, neida. Jeg har tatt de hvis jeg har hatt sjansen fra jeg var liten fram til nå. I 1996 og 1998 var jeg i Blackpool i England og tok bl.a The big one som visstnok har verdens lengste 90 grader rett ned bakke. Den var drøy! For drøy syntes jeg etter første tur. Men jeg måtte ta en tur til og da var den ikke så ”ille”.

Når jeg var i California og Nevada i 2005 tok jeg en rekke berg og dalbaner, bl.a The mummy ride i Universal studios parken. Den var en innendørs berg og dalbane som var helt utrolig rå. Alt foregikk i bekmørket, dvs du begynte ute i lyset, så gikk to dører opp og berg og dalbanen akselrerte fra 0-100 km/t på ett par sekunder! Inne var det somsagt bekmørkt og svære mumier med sverd og div fra filmen var malt med selvlysende maling på veggene mens det var skumle stemmer og lyder over høytalerne. Veldig kjekkt. Tok den tre ganger. Og når vi kom til Las vegas var det en svær berg og dalbane rundt New york hotellet. Den var knallbra! Det er den som er på bildet.

Nå har jeg ikke tatt noen berg og dalbane siden 2005 og jeg kjenner abstinensene komme. Satser på en tur til Tyskland om ikke så lenge til en svær park der.

1 kommentar:

Olav :) sa...

Anbefaler deg en tur til vannrutsjebanene i Dubai... og det kommende Dubailand... intet er som 33 meter fritt fall i en vannsklie :)

En kjekk blogg, for oss med sånne interesser :)