fredag 15. februar 2008

En annens oppfinnelse


Rødmalte hus blir det færre og færre av. Bare se. Det er en grunn til det. Ikke mange vet dette, det er derfor jeg nå forteller om en dame som holdt på å bli en av de mest kjente personene i hele landet. Men så skjedde noe utrolig og skremmende.

For åttito år siden, det vil si i 1926, var det en dame som het noe på S til etternavn. Jeg kan ikke røpe hennes fornavn, da vil jeg få problemer. Denne fru S hadde i mange år vært elskerinnen til en oppfinner som året før fant opp en av tidenes største oppfinnelser. Jeg kan heller ikke røpe hans navn, men det er bare å google litt så finner du det kanskje ut selv. Uansett, denne S hadde kommet med forslaget til oppfinneren å prøve å finne opp denne tingen og gitt han ideer om hvordan han skulle gå fram, hvilke materialer han skulle bruke osv. Når han så fant opp tingen ville hun ha noe av æren for det. Da ble oppfinneren ganske så paranoid og kuttet all kontakt med damen. Men hun på sin side fant ut hvor oppfinneren bodde, nå som han var kjent og hun visste hans navn. Hun brøt seg inn i huset hans og stjal tegninger og ideer han jobbet med.

Oppfinneren ble rasende og forstod med en gang hvem som stod bak.

Noen uker etterpå jobbet fru S med en oppfinnelse, den kom til å bli den størst oppfinnelsen noensinne. Men oppfinneren som hadde vært hennes elsker hadde leid en mann som hadde fått flere hundre kroner for å ta livet av henne.

For å gjøre resten av historien kort og grei så fant fru S ut hva som var på gang og klarte å flykte til en annen del av landet hvor hun bosatte seg og startet ett nytt liv. Til og med mannen hennes fant aldri ut hvor hun bodde.

Så spoler vi fram noen år til 1975. Jeg var tre år og på besøk hos fru S. Hun bodde rett over oss i en aldersbolig. Hun fortalte meg denne historien da, siden oppfinneren hadde dødd noen uker tidligere. Og hun ga meg en skrevet versjon av historien som hun ba meg gjemme til jeg ble voksen. Hun sa at jeg aldri måtte vise den til noen så lenge hun levde. På baksiden av arket der denne historien stod skrevet var tegningen og ideene til oppfinnelsen som hun aldri fikk fullført. Jeg sitter med lappen her nå. Det er en oppfinnelse som hadde vakt oppsikt også i dag og som jeg sikkert kunne tjent meg veldig rik på. Men jeg er litt engstelig for hva etterfølgerne til oppfinneren kan finne på hvis får greie på hva jeg vet. Får håpe de ikke leser blogger.

Hva har dette med rødmalte hus å gjøre? Enda en ting jeg ikke kan si desverre, men jeg har helt rett, ikke sant?

1 kommentar:

Olav :) sa...

Jeg vet hvem det er og hva det dreier seg om... og du skal være glad jeg er meg... Men ellers utrolig kul blogg :) likte denne veldig godt