mandag 11. februar 2008

Terningkast tre



Vil komme tabloidavisene og andre aviser som triller terning litt i forkjøpet. Skal trille to treere på to filmer som jeg egentlig hadde trodd bedre om. Spesiellt den første jeg tar for meg.

No country for old men (2007)
Jeg er svak for filmene til Joel og Ethan Coen, for det meste. De har laget ræl de og eller semiræl ihvertfall. Men etter å ha lest forhåndsomtaler og hørt på lovordene om denne filmen så jeg et skinnende lys i enden av tunellen og et hadde et håp om at de hadde funnet tilbake til godformen.

Kanskje var forventningene skrudd for høyt, eller kanskje den rett og slett ikke er så bra som "alle" sier. For det første er historien om å finne masse penger og dop og dilemmaet om man skal la det ligge eller grabbe det med seg ganske velbrukt. Men selvsagt grabber man med seg så mye det går an å grabbe med seg og stikker av. Men det straffer seg, selvsagt! Skal ikke gå altfor mye inn på handlingen. Men hovedpersonen er skuffende anonym til Coen brødrene å være. De pleier å være knallbra på karakterer, men Josh Brolin er glemt så fort en forlater kinosalen. Den en husker er uten tvil Javier Bardem som den kompromissløse superslemmingen
Anton Chigurh. Beste rollekarakter i en Coen film siden The big Lebowski! Og Bardem spiller knallbra! Veldig velfortjent Oscar nominasjon! Ellers inneholder filmen noen skikkelig drøye voldscener og ikke så mye mer. Desverre. Dette var en skikkelig skuffelse, midt på treet filmer er det aller verste som finnes. Skikkelig dårlige filmer kan ofte ha en ekstra underholdningsverdi ved å være ufrivillig morsomme ved å ha en så usannsynlig tynn historie, kjempedårlig skuespill eller dårlig klippte scener. Men her er det bra håndverk og middels gjennomføring (unntaket er som sagt Bardem). Men mange vil elske denne filmen, noen fordi de har blitt fortalt at de må like den gjennom Oscar nominasjoner og forhåndshype, andre igjen fordi de virkelig liker den. Smaken er forskjellig, jeg er klar over det. Avisene vil være rause med terningen her, ser for meg en eller to seksere og mange femmere og kanskje et par firere og. Men jeg skjærer igjennom all hype og bullshit og gir den en treer!

Sweeny Todd - The demon barber of Fleet street (2007)
Tim Burton. Igjen en regissør jeg har utrolig sans for, som er kjent for stilistiske filmer som ser bra ut. Og igjen en ujevn merittliste. Har likt stort sett alt han har gjort, men han har et par feilsteg, bl.a ett som het Mars attacks. Her har han gitt seg i kast med en musikal. Ikke så overraskende kanskje siden han har vært borti generen før med The nightmare before christmas og The corpse bride, selv om det ikke var rene musikaler. Nå må jeg med en gang si at jeg har store problemer med at dialog blir sunget i utgangspunktet, så jeg var litt kritisk på forhånd. Og det er bare å ta det med en gang; "sangene" er tullete, de bruker en hel sang til å si noe som kunne blitt sagt i et par setninger på vanlig vis. Og "musikken" eller "arrangementene" høres akkurat ut som andre musikaler som f.eks Phantom of the opera. Og så inneholder filmen en rekke andre musikalklisjeer og, gutt ser jente som er fanget og vil befri henne, bla bla bla. Johnny Depp spiller bra, og slike roller som den syke og hevnlystne barbereren er jo skapt for han. Han synger bra, minner litt om David Bowie. Men jeg klarer det ikke jeg, synes musikaler er langtekkelige klisjeer, beklager. Og om det pøses på med blod og ubehagelige scener med folk som blir sluppet ned en fall-lem og havner med hode og nakke først på hardt steingulv så gjør ikke det noe til eller fra heller. London i Tim Burtons øyne ser utrolig bra ut, han er flink på kulisser. Det ser selvsagt mørkt og fabel aktig ut. Men det er også alt. Nå fikk jeg lysst å gi denne en toer, så det blir en svak treer fra meg det her! Her kommer nok de aller fleste aviser å havne på en firer. Filmanmeldelser er så utrolig forutsigbare! Mye stil her, synd med innholdet.

1 kommentar:

Svenn sa...

Men les Cormac McCarthy's bok "No country for old men"! Han er fenomenal, og ikke glem "The road" i samme slengen. Han får Nobelsprisen en gang. Sann mine ord. Terningkast 7.