søndag 20. april 2008

Amoeba music - verdens beste platebutikk?



Sommeren 2005 var jeg på rundtur i California og i Las Vegas. Turen begynte og sluttet i San Fransisco. Den byen hadde jeg hørt mye bra om fra før, og den levde virkelig opp til forventningene. En utrolig fin by med en gjestfri og vennlig personlighet. Til og med politiet spøkte og smilte. Det er en by alle bør besøke en gang. I enden av Haight street, som bl.a er kjent for hippier, ligger en av verdens største uavhengige platebutikker, Amoeba music. Tror den er kalt opp etter låten med samme navn av punkebandet The Adolescents. Uansett, jeg så veldig fram til å besøke denne legendariske platebutikken. Og for en plass det var. Den var på størrelsen med en ganske stor norsk matbutikk og det var plater overalt. 2200 kvadratmeter med bare plater! 100 000 forskjellige titler. Hmmm…

Jeg hadde med en handleliste fra en kompis og min egen liste, og jeg fant så å si alt sammen, og mer. De som jobbet der var utrolig hjelpsomme og hyggelige, så det var ikke noe problem å finne det man lette etter.

Etter å ha vært der har ikke det å gå i platebutikk lenger blitt det samme. Jeg vil tilbake!

2 kommentarer:

Svenn sa...

Tror egentlig det bare er greit at jeg ikke skal dit.

Steinar sa...

He he, farlig plass, men såpass greie priser så det skal ganske mange plater til før man blakker seg helt.