onsdag 9. april 2008

Heroes


Jeg er litt sent ute, men endelig har jeg fått begynt å se på serien Heroes. Den hadde premiere høsten 2006, og sesong 2 er akkurat ferdig vist på tv. Det er til nå vist 34 episoder.

De fleste har vel fått med seg at serien handler om vanlige mennesker som finner ut at de har superkrefter. Jeg så tidlig en trailer for serien, men denne og beskrivelsen av serien gjorde at jeg ikke sjekket den ut. Den virket altfor fantasiaktig for min smak, jeg liker best tv serier som er litt mer jordnære.

Men etterhvert begynte mange å snakke om serien, kompiser og arbeidskollegaer ble hektet og hadde bare bra ting å si om Heroes. Så fikk jeg hele serien på dvd av en grei kar jeg jobber med, så da hadde jeg ikke noe unnskyldning lenger for å ikke se hva "alle" snakket om.

Første episode var grei, det var en bra skrevet serie med en spennende historie og interessante karakterer. Neste episode og det begynner å bygge seg opp mer spenning, historien og karakterene utvikler seg. Og der var jeg hektet. Nå er jeg kommet til 17 episode og kommer nok til å sluke resten av episodene som er laget til nå rimelig kjappt.

Det er en serie som er en salig blanding av sci-fi, drama, thriller og det er mye morsomme replikker i den og. Den er fantastisk og til tider skummel, akkurat som en annen serie som gjorde meg like hektet for rundt 18 år siden; Twin peaks. Heroes har endel av de samme elementene som Twin peaks, særlig mot slutten av den serien; en skolejente er hovedkarakteren, den/det onde i serien er en diffus karakter som ikke blir avslørt hvem er før et godt stykke ut i serien, det finnes mange andre likhetspunkter også.

Seriens hovedkarakter er nok heiajenta (cheerleader) Claire som har en selvhelende kropp. Hvis hun skader seg, fikser kroppen seg selv med en gang. Ellers har vi den japaneren Hiro som kan manipulere tid og rom, politimann Matt som kan høre andres tanker, maleren Isaac som kan male framtiden og mange andre. Det finnes både gode og onde mennesker som vil ha tak i disse folkene med superkrefter og det er både en kamp for de forskjellige karakterene å leve et liv med disse kreftene og en kamp mellom det gode og det onde om å styre disse kreftene.

Å forklare serien er veldig vanskelig, det høres ganske platt og tegneserie aktig ut. Man må nesten se selv. Serien kan virkelig anbefales alle som liker velskrevet og veldig avhenginghetsdannende dramaserier som er svært spennende og morsomme.

Ingen kommentarer: