mandag 28. april 2008

Uncut


I fjor når feriepengene kom ble jeg plutselig såpass rik at jeg fant ut at et bladabonnement eller to kanskje ikke var så dumt. Først tenkte jeg å abonnere på et musikkblad, men ville også abonnere på et filmblad. Hva med et blad som skriver om både musikk og film? Uncut gjør det. Vel, mest musikk, de har noen få sider film bakerst i bladet. Og det bladet var definitivt bedre før. Hvis jeg ikke husker feil så var de mindre mimreblad enn nå. Men noen nummer er veldig bra, som det siste som kom i posten lørdag. Det er nummeret som kommer i salg her førstkommende fredag, eller muligens fredagen etter det. Hovedoppslaget er om David Bowie, de 30 beste låtene hans er valgt av forskjellige kjente musikere (de har valgt en hver). Dette har blitt gjort noen ganger nå, men det er ganske så interessant å lese om de forskjellige valgene og hvorfor de har valgt akkurat den låten. Jeg er enig med Dave Gahan fra Depeche mode som valgte Moonage daydream fra The rise and fall of ziggy stardust and the spiders from mars, en låt jeg elsket som åtteåring og som ennå er favoritten min.

Ellers følger det med en cd med coverversjoner av Bowies låter framført av for det meste store og kjente band og artister.

Og om ikke det var nok er det også med en morsom bok med såkallt unyttig kunnskap om rock. Bl.a en liste over ti band som er oppkallt etter navn i A clockwork orange av Anhony Burgess, hele singeldiskografien til Creation records, 16 rockeband med tvillinger, diverse brev skrevet til NME av Morrissey mens han var en vanlig leser på 70 tallet, alle coverne David Bowie har spillt og mye mer. Veldig artig!

Ingen kommentarer: