søndag 13. april 2008

Du valgte hva?


Lurer på hva en kjent norsk dikter som ikke er blant oss nå lenger tenkte på da han valgte akkurat denne måneden vi er i nå da han skrev et av sine mest kjente dikt. Han var ihvertfall ikke her på sørvestlandet en kald aprildag blant mange kalde, våte aprildager i 2008!
Siden mannen er død for lengst skal jeg hjelpe han å skrive om diktet hans, modernisere det litt og gjøre det mer i tråd med virkeligheten her, nå.

Jeg ombestemmer meg, jeg velger en annen måned!

Jeg velger meg ikke april!
I den de gamle hutrer,
i den det ny får feste, like kald som vinteren;
det volder litt rabalder,- ok, mye da
dog fred er ei det beste,
men at man noe vil.

Jeg velger meg ikke april,
fordi den stormer, feier,
fordi den smiler lunefullt, smelter,
fordi den evner eier,
fordi den krefter velter,-
i neste måned blir kanskje somren til!

Ingen kommentarer: