søndag 20. april 2008

Tyrkisk stjernekrig

Har skrevet litt på en blogg om de beste filmene jeg har sett. Det er omfattende og litt vanskelig å velge, men den kommer nok en gang. Men hvilken film er den aller dårligste jeg har sett?

Her er jeg fristet til å nevne mange, men må jeg bare velge en så velger jeg den tyrkiske "remaken" av Star wars. Dünyayi kurtaran adam er orginalnavnet på denne megakalkunen fra 1982.

Tyrkerne lager ofte egne versjoner av store kjente filmer, de har laget sin egen Rocky, Supermann, Dirty Harry, osb. Jeg har bare sett deres tolkning av Star Wars. Og den var så uhyggelig elendig at jeg ikke orker å se flere tror jeg. Har lest mange artikler om tyrkiske kopifilmer og det står visstnok ikke så mye bedre til i de andre filmene de har laget om igjen.

For det første har de stjålet bilder og lyd fra orginalfilmen. Begge deler, særlig bilde, er av skikkelig møkk kvalitet. Det ser ut som noen har stått og filmet en dårlig vhs kopi på en ødelagt tv skjerm.Det er uklart og veldig veldig dårlig.

Dette er en slags vag heltehistorie som er veldig vanskelig å følge hvis du ikke har laget filmen eller har spist fleinsopp. Ikke sikkert du forstår bæret da heller forresten.

I introduksjonen (som varer unødvendig lenge), kommer en historie fortalt i et så rasende tempo at skjermen blir fullt opp av tekst som egentlig bare skal stå på en fin diskre liten linje helt nederst.

Det som ikke er stjålet fra den orginale Star wars foregår stort sett i en ørken. Det er sterke menn som knuser stein med hendene (som jo det mest sentrale i Star wars og), og ”skapninger” laget på et kostymebudsjett som nok for det meste sa ”sy selv”. "Darth vader" er også skurken her, men ellers må også heltene sloss mot en robot med et giantisk gullsverd synlig laget av tre. Filmen er mye mer voldelig enn orginalen, "Darth vader" ender f.eks sine dager med å få hodet delt på midten av helten som bare bruker nevene (ikke noe lyssverd eller kraften der i gården nei). Au!

Etter filmen var jeg så utslitt i hodet at jeg sikkert kunne hatt godt av en ukes ferie. En uvant og stressende film som riktignok var veldig morsom nesten hele tiden. Helt ufrivillig selvsagt.

Hva er den dårligste filmen du har sett?


Ingen kommentarer: